Hrvatska prati globalni trend porasta interesa potrošača za kemijski netretirano voće i povrće. Sve je veća osviještenost o važnosti konzumacije ekološke hrane, što su prepoznale trgovine koje sve češće u svoju ponudu uvrštavaju sektor tzv. „zdrave hrane“. Važno je pritom da poslovni subjekti preuzmu odgovornost te da kupcima osiguraju provjerenu kvalitetu ekoproizvoda i ispravno deklariranje.
Međutim, problem se pojavljuje kod deklariranja i oglašavanja takvih proizvoda s obzirom na to da ne postoji zakonska regulativa koja nalaže trgovcima da se precizno očituju o tome što stoji iza oznake „zdravo“, „domaće“ ili „prirodno“.
U Hrvatskoj je to još uvijek „siva zona“, gdje čak i u nazivu trgovine može stajati „bio“ ili „eko“ iako uopće ili u vrlom malom udjelu drže ekološki asortiman. To je klasičan primjer tzv. greenwashinga kojemu je cilj prikazati proizvode, brandove ili tvrtke ekološkim i eko osviještenim iako oni to uopće nisu.
Samo eko certifikat jamči sigurnost
Na tržištu je sve više certificiranih ekoloških proizvoda s domaćih OPG-a koje rado kupujemo i podržavamo. No, greenwashing igra i na patriotsku emociju pa ćete često na prodajnim mjestima naći oznake „domaći proizvod“ ili proizvod domaćeg OPG-a. Oni nemaju eko certifikat, a ističu se na istim policama na kojima su i ekoproizvodi.
Konvencionalni proizvodi moraju biti izdvojeni od proizvoda koji posjeduju odgovarajuće eko potvrdnice. Ovakvo miješanje dovodi do pogrešnog zaključka da su svi domaći proizvodi ekološki (povrće gotovo redovno nije), a kupci su u zabludi da kupujući domaće kupuju proizvode bez pesticida. Samo važeći eko certifikat jamči sigurnost i odsustvo pesticida, herbicida i ostalih kemikalija koje su rutinski koriste u konvencionalnoj proizvodnji hrane.
Dosljedna kontrola eko kvalitete
U Biovegi držimo da je upravo naša dužnost redovita kontrola kvalitete svih proizvoda koje stavljamo na policu te provodimo niz analiza i provjera, ali smo podložni i nenajavljenim provjerama nadležnih inspekcija, kao što je nedavno bio slučaj.
„Preduvjet da bismo u trgovinu uvrstili pojedini proizvod jest ekološki certifikat“, ističe Krunoslava Kolek Sirovina, voditeljica regulative u Biovegi. „Ako se radi o uvoznom rinfuznom proizvodu, vršimo kontrolu uvoza sirovine, a ista se ponovno analizira pri pakiranju. Komisija od tri člana ispituje senzorička svojstva novih sirovina i proizvoda, one se kuhaju i degustiraju kako bi se utvrdila boja, okus i miris namirnica.“
S obzirom da Biovega proizvodi nekoliko kućnih marki, redovito analizira i ambalažu u koju se pakiraju proizvodi te provodi tzv. migracijske testove kojima se utvrđuje koliko ambalaža utječe na kvalitetu proizvoda. Dobavljači također prethodno isporuci vrše analize, a vanjski monitoring koji utvrđuje zdravstvenu ispravnost proizvoda, odsustvo GMO-a te ekološki status provode Ministarstvo zdravlja i Ministarstvo poljoprivrede.
„Svi naši proizvodi se kontroliraju s više strana, u svrhu provjere ekološkog statusa te kako bismo bili sigurni da na tržište stavljamo samo kvalitetne ekološke proizvode u koje kupci imaju povjerenje. Primjerice, upravo smo dobili analizu jabuka te analizu krumpira s polica bio&bio trgovina, koju je u sklopu institucionalne kotrole provelo Ministarstvo poljoprivrede, a koja potvrđuje njihov ekološki status“, pojasnila je Kolek Sirovina.
Zaštitite se
Postoji nekoliko stvari koje možete učiniti kako ne bi postali žrtva greenwashinga i bili sigurni da kupujete zaista organsku kvalitetu hrane.
- Tražite zakonski definirane certifikate (zelenu eko markicu)
- Čitajte deklaracije
- Istražite prije kupnje
- Kupujte iz provjerenih trgovina čiji se asortiman sastoji od eko deklariranih proizvoda